27-06-2014 r.
Nauczyciel pod lupą
Instytut Badań Edukacyjnych opublikował wyniki Międzynarodowego badania nauczania i uczenia się TALIS 2013. Była to druga edycja badania organizowanego przez OECD. Ma ono na celu porównanie opinii nauczycieli z informacjami na temat ich pracy oraz ich wpływem na proces uczenia się uczniów.
Badaniem objęto 170 tysięcy nauczycieli z 34 krajów i regionów z całego świata. W Polsce pod lupę wzięto nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych pracujących w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych dla dzieci i młodzieży. Decyzję o udziale w badaniu podjęło Ministerstwo Edukacji Narodowej.
W przeciwieństwie do innych krajów uczestniczących w badaniu, w Polsce oceniani są wszyscy nauczyciele. Jednak oceny dokonywane są dość rzadko i tylko przez dyrektora.
Dla porównania, w innych krajach w procesie oceniania biorą udział różne osoby, na przykład inni nauczyciele, członkowie zespołu zarządzającego szkołą (w tym rodzice), wyznaczeni mentorzy czy też zewnętrzne osoby i instytucje np. władze lokalne.
Badania pokazują, że statystyczny nauczyciel gimnazjalny w krajach biorących udział w badaniu TALIS ma 43 lata, natomiast w Polsce jest o rok młodszy, ma 17 lat doświadczenia zawodowego oraz uczy w niewielkiej szkole publicznej.
Na całym świecie w zawodzie nauczyciela dominują kobiety, jednak im wyższy etap edukacyjny, tym mniej pań na stanowiskach dyrektorskich. W Polsce odsetek kobiet dyrektorów w szkołach podstawowych wynosi 72%, w gimnazjach 67%, a w szkołach ponadgimnazjalnych 53%.
Ponadto wyniki badań wskazują, iż polscy nauczyciele i dyrektorzy mają lepsze wykształcenie formalne niż w wielu innych krajach, jak również coraz częściej korzystają z różnych form doskonalenia zawodowego. Główne potrzeby szkoleniowe nauczycieli to m.in. praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi czy wykorzystywanie nowoczesnych technologii.
Zdaniem polskich pedagogów, w procesie nauczania ważniejsze jest samo wyciąganie wniosków i rozumowanie niż nabycie konkretnej wiedzy, a uczniom należy pozwalać przede wszystkim na samodzielne rozwiązywanie zadań.
Co ciekawe, polscy nauczyciele w porównaniu z innymi krajami rzadziej stosują techniki angażujące uczniów na zasadzie pracy w grupach czy przy dłuższych projektach.
Źródło: Serwis Samorządowy PAP
|