17-04-2015 r.
Niska jakość edukacji
Wiele szkół spełnia jedynie minimalne wymagania określane w podstawie programowej.
Analiza opublikowana w raporcie „Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych przeprowadzonych w latach 2013–2014", odsłania niedoskonałości polskiego systemu szkolnictwa. Okazuje się, że nauczyciele tylko w niewielkim stopniu kształtują umiejętności matematyczne uczniów i nie pomagają im odnaleźć się w świecie nowych technologii. W sprawozdaniu wytknięto również archaiczny sposób nauczania.
Z not, jakie wizytatorzy kuratorium przyznali szkołom wynika, że aż 6% polskich podstawówek spełnia jedynie minimalne standardy realizacji podstawy programowej, a w 1,6% wszystkich szkół kontrola wykazała konieczność wprowadzenia programu naprawczego. Szkoły z najniższą notą zostaną ponownie skontrolowane w ciągu 3 lat.
Konsekwencją publikacji raportu są liczne komentarze dyrektorów szkół, którzy narzekają na zbiurokratyzowany system edukacji oraz na zbyt szczegółowe ministerialne wytyczne dotyczące realizacji podstawy programowej. Utrudniają one nauczycielom korzystanie z autorskich pomysłów i indywidualną pracę z uczniem.
Eksperci rekomendują szkołom promowanie metodyki nowoczesnego nauczania, która oparta jest na prowadzeniu zajęć w taki sposób, by w trakcie ich trwania maksymalnie aktywizować uczniów.
Źródło: www.rp.pl
|