29-05-2015 r.
Raport nt. problemów z matematyką
Analitycy Europejskiej Sieci Informacji o Edukacji - Eurydice wyliczyli, że w ramach obowiązkowej edukacji szkolnej w Polsce na lekcje matematyki poświęca się zaledwie 13,5% całego czasu nauczania w szkole podstawowej i 10,5% w gimnazjum. Są to najniższe wskaźniki w Europie.
W Finlandii, która chlubi się mianem najlepszego w Europie systemu edukacyjnego, kurs matematyki w ramach dziewięcioletniej obowiązkowej edukacji trwa 912 godzin zegarowych. W krajach sąsiadujących z Polską liczba programowych godzin jest bardzo zbliżona – w Niemczech są to 1243 godziny, w Czechach 1018, a na Słowacji 926. Dla porównania, w Polsce kurs matematyczny obejmuje jedynie 578 godzin przez sześć lat kształcenia w podstawówce i trzy lata nauki w gimnazjum.
Niewielka ilość godzin nauki liczenia przekłada się na mizerne efekty kształcenia. Na sprawdzianie szóstoklasisty wyniki z części matematycznej są zdecydowanie niższe od wyników z części humanistycznej. Natomiast w latach 2012-2014 średni wynik egzaminu gimnazjalnego w zakresie matematyki nie przekroczył połowy możliwych do zdobycia punktów.
Obecny system nauczania matematyki potęguje w uczniach niechęć do matematyki. Blisko rok temu Minister Edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska zapowiedziała stworzenie programu wspierającego nauczanie matematyki. Do tej pory nie zdradzono jednak na czym miałby polegać program i kiedy zostanie wdrożony.
Źródło: www.rp.pl
|