Biuletyn informacyjny nr 287 | Wyświetl wiadomość w oknie przeglądarki |
Temat tygodnia Czyli co wiedzieć trzeba... |
|
26-05-2017 r. Propozycje założeń dla finansowania oświaty W trakcie wspólnego posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, Marzenna Drab, podsekretarz stanu MEN, przedstawiła informacje na temat założeń do projektu ustawy o finansowaniu zadań oświatowych w zakresie rozwiązań wprowadzonych od 2018 r. Pierwsza przedstawiona propozycja dotyczy naliczania dotacji z budżetu państwa na rozwój wychowania przedszkolnego według organu rejestrującego, a nie według położenia przedszkola. Zgodnie z założeniami, wysokość dotacji dla danej jednostki samorządu terytorialnego byłaby obliczana jako iloczyn kwoty rocznej oraz liczby uczniów w wieku do lat 5 w placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych lub dotowanych przez dany samorząd, ustalonej na podstawie danych systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. Kolejne założenie dotyczyło odejścia od pojęcia rodzaju szkoły przy wyliczaniu dotacji dla szkół. „Zamiast uzależnienia naliczania dotacji dla szkół od rodzaju szkoły, zaproponowano odniesienie do kwoty przewidzianej w subwencji oświatowej oraz w niektórych przypadkach do wskaźnika wyliczanego w bardzo prosty sposób” – poinformowała Marzenna Drab. Następna propozycja dotyczyła zapewnienia uczniom, w tym uczniom niepełnosprawnym, podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych. Uelastycznienia procesu zapewniania podręczników miałoby się odbyć m. in. poprzez zmiany w zakresie: naliczania i przekazywania, wykorzystania oraz rozliczania środków z dotacji celowej. Na posiedzeniu przedstawiono również propozycję zmian w finansowaniu świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Ponadto resort proponuje wprowadzenie przepisów uzależniających wkład własny gminy od jej pozycji finansowej (podstawowym kryterium będzie wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie, oraz , że będą prowadzone prace nad nowym sposobem finansowania kształcenia zawodowego. „Z zadowoleniem przyjmujemy decyzje o odroczeniu terminu wdrożenia zmian w modelu podziału subwencji oświatowej, jednak nie można odkładać na później rozmowy na temat części dochodowej. Konieczne jest zagwarantowanie środków adekwatne do potrzeb i kosztów jakie ponoszą podmioty prowadzące szkoły” – powiedział przedstawiciel ZMP, a także dodał, że najlepszym terminem dla wdrażania systemowych zmian w finansowaniu systemu oświaty jest rok 2020/2021, ponieważ „wtedy to zakończy się proces likwidacji gimnazjów i będzie wiadomo jak wygląda sieć szkół i jakie są skutki tych zmian”. Marek Wójcik, pełnomocnik zarządu Związku Miast Polskich do spraw legislacyjnych zaznaczył, że nie wszystkie propozycje przedstawione przez MEN były omawiane podczas posiedzeń Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty. Posiedzenie połączonych komisji odbyło się 24 maja. Źródło: PAP Samorządowy |
Aktualności Co nowego? |
|
|
Komunikaty MEN i KO Oficjane komunikaty oświatowe |
|
Aby obejrzeć wszystkie komunikaty, proszę wybrać właściwe z listy dostępnej na stronie.
|
Niniejszy list został wysłany do subskrybentów bezpłatnego biuletynu w serwisie www.nadzor-pedagogiczny.pl Jeżeli nie życzą sobie Państwo otrzymywać podobnych wiadomości prosimy kliknąć w link. |